Velkommen til mine opplevelser ved etableringen av økogrenden

Det var en gang et lite skogsområde i Holmestrand. Sakte men sikkert ble det forvandlet til en levende økogrend, bebodd av hyggelige miljøvennlige, og samtidig nok så vanlige, mennesker, som levde lenge og lykkelige. Her kan du følge med på hvordan den forvandlingen foregår.


Se også facebookgruppa Terra Libera Økogrend.

søndag 7. november 2010

Mer hogst

Jeg har avbestilt snøen, slik at vi rekker å sette opp verktøy- og materialboden vår. Denne helgen var vi kjempeheldige med været. Det var kaldt, men veldig mye sol. Det var deilig å jobbe hele dagen. Og vi var også flinke til å stå opp tidlig og komme oss på byggeplassen i 10-tida. Da fikk vi gjort en del.

Ik heb de sneeuw afbestelt, zodat we de gereedschaps- en materialenschuur voor de winter opgezet krijgen. Dit weekeind hadde we geluk met het weer. Het was koud, maar erg veel zon. Heerlijk om de hle dag buiten aan het werk te zijn! En het was ons ook gelukt om vroeg op te staan, zodat we rond 10 uur op de bouw waren. We hebben veel gedaan.

Jeg lurer på hvor sunt dette arbeidet egentlig er. Lørdagkveld kjente jeg hele kroppen min, jeg har muskler overalt! Blir jeg nå sterk og kommer jeg i superform? I alle fall var stammene ganske så tunge.

Ik vraag me af hoe gezond dit soort werken eigenlijk is. Zaterdagavond voelde ik mijn hele lijf, overal zitten wel spieren! Word je hier nou sterk van en kom je in een superconditie? In elk geval waren de stammetjes best zwaar.


Etter noen timer var hele stedet ryddet. Her kommer boden.

Na een paar uur was de hele plek vrij. Hier komt onze schuur.








Resultatet er en stor mengde ved (kanskje allerede nok til den første vinteren i vårt nye hus!), en del treverk til panel og i tilleg nok kvister for et festbål første juledag, eller noe sånt.





En het resultaat is een flinke hoeveelheid hout. Hout om planken van te zagen, hout voor in de kachel (misschien al genoeg voor de eerste winter in ons nieuwe huis!) en veel hout voor een feestvuur op eerste kerstdag, of zoiets.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar