Velkommen til mine opplevelser ved etableringen av økogrenden

Det var en gang et lite skogsområde i Holmestrand. Sakte men sikkert ble det forvandlet til en levende økogrend, bebodd av hyggelige miljøvennlige, og samtidig nok så vanlige, mennesker, som levde lenge og lykkelige. Her kan du følge med på hvordan den forvandlingen foregår.


Se også facebookgruppa Terra Libera Økogrend.

torsdag 18. oktober 2012

Tanker om likestilling, husbygging, byggeprosessen

Noen tanker etter to år med husbygging... (og to år med bloggen)
Enkele gedachten na twee jaar huisbouw... (en twee jaar met de blog)

Likestilling

Bare glem det med likestilling når du bygger hus! Mange av oppgavene er rett og slett ikke gjennomførbare for en kvinne med vanlig kroppsbygging (som jeg mener jeg har). Jeg prøver så godt jeg kan, men ofte havner jeg i "assistentrollen" og overrekker spikre og verktøy, fordi andre ting er for tunge. Myten at pussing med leire er mulig for alle er sterk forankret i halmbyggekretser, men det er bare tull. Våre nederlandske profesjonelle pussere sa det også til meg. De kjenner ingen profesjonelle kvinnelige pussere i Nederland. Og da de så mine armer, mente de at jeg ikke behøver å være frustrert. Pussing er tungt arbeid!
Og da blir det slik at jeg tar meg å handle og lage mat, vaske opp og klær og huset, rydde og betale regninger osv.

Emancipatie

Vergeet het maar als je een huis bouwt! Vele klussen zijn eenvoudigweg niet te doen voor een vrouw met een gewone lichaamsbouw (zoals ik meen dat ik heb). Ik doe mijn best, maar vaak kom ik in de rol van assistente, die spijkers en gereedschap aangeeft, want andere dingen zijn te zwaar. De mythe dat pleisteren met leem voor iedereen te doen is, is sterk verankerd in de strobouwwereld, maar dat is onzin. Onze nederlandse professionele stuccadoors zeiden het ook tenge mij. Zij kennen geen vrouwelijke professionele stuccadoors. En toen ze mijn armen zagen, vonden ze dat ik hier niet gefrustreerd over hoef te zijn. Pleisteren is zwaar arbeid!
En dus is het zo dat ik inkopen doe, eten maak, afwas, het huis opruim, kleren was en rekeningen betaal enz.

Planlegging

Et hus har uendelig mange små detaljer.
Hver eneste detalj må planlegges.
Hver planlegging krever å tenke gjennom.
Når vet du at du har tenkt gjennom alle mulighetene? Hvor mange er alle?
Internett gir mange svar og uten internett hadde planleggingen vært mye vanskeligere. Eller?

Planning

Een huis heeft enorm veel details.
Elk detail moet gepland worden.
Elk plan vereist dat je grondig nadenkt.
Wanneer weet je dat je alle mogelijkheden hebt overwogen? Hoeveel zijn alle?
Internet geeft veel antwoorden en zonder internet was de planning veel moeilijker geweest. Toch?

"Når flytter dere inn?"

Dette er spørsmålet vi får oftest. Jeg pleier å svare at vi driver med slow-building. Men så må jeg da forsvare at det går sakte, fordi vi begge to jobber fulltid ved siden av byggingen.
Jeg lurer på hvorfor jeg får dette sprørsmålet så ofte. Hvorfor er det viktig for andre å vite? Vi prøver å unngå stress under byggingen. Vi prøver å beholde gleden ved å bygge vårt hus selv. Vi prøver å velge kvalitet fremfor tempo og pris. Vi ønsker å stå for hver enkelt detalj i byggingen og ikke angre etterpå at det gikk litt for fort eller vi tenkte ikke ordentlig gjennom. Jeg skulle forvente at det mest stilte spørsmålet er: "Er dere fornøyd så langt?"

"Wanneer trekken jullie erin?"

Dit is de meest gestelde vraag die we krijgen. Ik antwoord meestal dat we met slow-building bezig zijn. En daarna verdedig ik ons met te vertellen dat we allebei een fulltime baan hebben naast het bouwen.
Ik vraag me af waarom deze vraag zo vaak gesteld wordt. Waarom is het zo belangrijk voor anderen om te weten wanneer we erin trekken? Wij proberen zo veel mogelijk om het leuk te houden om ons huis te bouwen. We proberen om te kiezen voor kwaliteit boven tempo en prijs. We willen achter elk klein detail te staan en er niet later spijt van te krijgen dat het te snel ging en we iets niet goed doordacht hebben. Ik zou verwachten dat de meest gestelde vraag "Zijn jullie tevreden tot nu toe?" zou zijn.

Hvem lider mest?

Det er definitivt vår kjære Ronja. Alene lange dager og når vi endelig kommer hjem, har vi ikke tid til å kose med henne.

Wie lijdt het meest?

Dat is onze lieve Ronja. Lange dagen is ze alleen en als we eindelijk thuis komen, hebben we geen tijd voor haar.

 

 

 

 

Sliten? Sosialt liv?

Ja, vi er ofte slitne. Men det visste vi før vi begynte og det er ikke farlig. Vi klarer å balansere det slik at det går og at vi hele tiden har lyst til å gå videre.
Nei, vi har ikke mye tid til et sosialt liv. Men også det visste vi før vi begynte
.
vanskelig, problemer, slitsomt, tregt, tar tid, tungvint, stress,

alt som kan gå feil, går feil, endringer, utstyr ikke på plass,

veien ikke ferdig, avtaler overholdes ikke, justeringer, dyrere,

senere, passer ikke, mangler, stive muskler, alt for mye på en

gang, lange dager, ikke penger, ikke tid, mase og purre, ikke

 svar, ikke ......

men:

så gøy

så givende

så berikende

så spennende!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar